De mountainbike

- Controleer altijd je fiets voor je naar de training gaat: Wielen / remmen / ketting / schakelmechanisme
- Draag altijd een goed gekeurde helm met je naam en telefoonnummer van thuis er in.
- Neem altijd mee: fietspomp, binnenband, bandenlichters, multi-tool, voldoende eten en drinken.
- Pomp je band niet te hard op, omdat een harde band minder grip heeft in zand en modder.
- Zorg dat de remmen zo staan afgesteld dat je met twee vingers kunt remmen en nog steeds de handvaten goed kunt vasthouden.
- Klik pedalen lijken stoer maar zijn pas aan te raden als je techniek en kracht voldoende zijn. Vanaf groep BLAUW mag je ze monteren.
- Deze spullen horen niet op je mountainbike: barends, standaard, ligstuur, vaste spatborden, smartphone.

Wat jij moet weten als je lid bent (of wilt worden).

Introductie                                                                                                  
De jeugdafdeling is in 2013 opgezet vanuit een samenwerking verband tussen de Noordelijke ATB Club en TFC NOAD. In 2016 is ATB Marum daar ook bij aangesloten. Inmiddels bestaat de jeugd uit ongeveer 100 kinderen.
 
Trainingen 
De jeugdtrainingen worden gegeven voor kinderen vanaf 8 jaar t/m 17 jaar. Daarna kunnen de tieners doorstromen naar de volwassenen bij één van de 3 aangesloten verenigingen. 
Er wordt in verschillende vaardigheidsgroepen getraind. De trainingen vinden plaats op de zaterdagochtend tussen 10:00 uur en 12:00 uur.
Het verzamelpunt voor de trainingen is in Norg.
De trainingen worden gegeven door jeugdtrainers en worden begeleid door enthousiaste clubleden. De trainers hebben allemaal een NTFU- of KNWU-trainersopleiding.
De trainingen worden gegeven om recreatief te kunnen mountainbiken en zijn niet wedstrijd gericht.
Op dit moment hebben we 6 trainings groepen. (Geel, Oranje, Groen, Blauw, Bruin en Zwart)
We trainen iedere zaterdag behalve tijdens de zomer- en kerstvakantie en bij evenementen georganiseerd door één van de deelnemende verenigingen.
 
Meedoen Ouders
Indien ouders op zaterdag willen helpen als bijvoorbeeld begeleider, kan dit maar niet met de groep waarin hun eigen kind fietst.
Er gelden dezelfde regels als voor de kinderen (helm, goede fiets, reserve onderdelen). Wij zijn continue op zoek naar groep begeleiders. Lijkt je dit leuk dan kan je dit altijd even aangeven bij een trainer.
 
Eigen Niveau
De trainingen zijn zo ingericht dat ieder kind op zijn of haar eigen niveau mee kan fietsen.
Plezier staat voorop! Er wordt in groepsverband getraind met aandacht voor het individu.
 
Aanmelden/Afzeggen training
Je moet je voor elke training aanmelden/afmelden. Dit moet je doen via de Teamy app. De codes hiervoor staan op mountainbikejeugd.nl. Zo kunnen de trainers hun training afstemmen op het aantal aanwezige kinderen en kunnen ze in de gaten houden of iedereen aanwezig is.
 
Afgelastingen
In principe wordt er het hele jaar doorgetraind behalve tijdens de zomer- en kerstvakantie.
Mocht er door bijvoorbeeld heel slecht weer (code rood en oranje) niet getraind worden, dan proberen we iedereen op tijd te waarschuwen via mail of de app.
 
Activiteitenprogramma
De jeugdcommissie maakt jaarlijks een aantrekkelijk programma, waarin ook ruimte is voor andere activiteiten dan alleen fietsen. Het programma omvat onder andere het volgende:
  • Mountainbike training
  • Rijden van (vaste) routes
  • Deelname aan toertochten en/of wedstrijden
  • Clubkampioenschappen
  • Trainingsweekend
Clubweekend
Jaarlijks wordt er een clubweekend georganiseerd met leuke activiteiten. Afgelopen jaren zijn we naar o.a Grolloo, Zoutkamp en Elp geweest
 
Veiligheid en gedrag
Mountainbiken is niet geheel zonder risico, een val is makkelijk gemaakt. Gelukkig loopt het meestal goed af. Om de sport veilig te houden en heelhuids thuis te komen kunnen we zelf een aantal maatregelen nemen:
  • Een helm is altijd verplicht tijdens de training (eigenlijk altijd als je op de mountainbike zit).
  • Zorg dat er geen uitstekende delen, zoals standers, vlaggetjes of spiegels op de fiets zitten.
Hierbij nog een aantal gedragsregels waar we op handhaven:
  • Bij koud weer kleed je je warm aan. Is de temperatuur onder de 15 graden dan wordt het gebruik van arm- en beenstukken of shirt met lange mouwen en een lange broek ten zeerste aangeraden (verplicht).
  • Zorg dat je altijd een bidon met drinken (water, ranja of sportdrank) en wat te eten (sportreep, ontbijtkoek, snelle jelle) bij je hebt.
  • Het bij je hebben van een reserve binnenband is verplicht, geen binnenband dan geen training.
  • Zorg dat je fiets voor de training even is nagelopen: banden goed opgepompt, remmen nagelopen, ketting gesmeerd, geen losse onderdelen, etc.
Als mountainbikers maken we veel gebruik van de bossen en paden in de omgeving. Ook wandelaars, ruiters en natuurliefhebbers trekken de natuur in voor ontspanning en sportbeoefening.
Vaak worden mountainbikers door wandelaars en natuurbeheerders afgeschilderd als wild, snel en onbeleefd. Willen we onze sport op een prettige manier kunnen blijven uitoefenen, dan zullen we medegebruikers van bos en natuur moeten respecteren.
Enkele gedragsregels:
  • Fiets alleen daar waar is toegestaan, dus op de paden blijven.
  • Respecteer natuur, plant en dier.
  • Scheur niet langs andere recreanten maar passeer ze stapvoets en groet ze vriendelijk.
  • Spaar de ondergrond, voorkom onnodig remmen (en dus slippen).
  • Maak geen onnodig lawaai.
  • Laat geen afval achter.
Een mountainbike huren?
De Noordelijke ATB Club heeft mountainbikes te huur voor de trainingen. De kosten hiervan bedragen €5,- per keer en dienen vooraf contant te worden voldaan bij de uitgifte.
De mountainbikes zullen na iedere training weer ingeleverd moeten worden en als ze vies zijn schoongemaakt worden.
 
Een mountainbike kopen?
Als je het mountainbiken echt geweldig vindt is het verstandig om een eigen MTB te hebben.
De trainers en begeleiders hebben jarenlange ervaring als mountainbikers en weten waar je op moet letten bij aanschaf ervan. Vraag ze rustig om advies.
Alvast enkele tips van onze expert:
  • Koop de juiste maat fiets (in ieder geval een frame met 26" wielen).
  • Koop kwaliteit. Koop geen fiets met voor- en achtervering voor een habbekrats. Deze fietsen zijn in de regel niet geschikt voor gebruik in het bos. Een fiets met verende voorvork is voldoende.
  • Merken als Scott, Trek, Cube en Specialized hebben goede kwaliteit jeugdfietsen vanaf ongeveer € 350,-.
Lidmaatschap Noordelijke ATB Club
Om mee te mogen doen met de trainingen moet je lid worden van één van de deelnemende verenigingen.
De hoogte van de contributie van de Noordelijke ATB Club is € 30,- per jaar.
Hiervoor ontvang je:
  • Elke week training (m.u.v. zomer- en kerstvakantie).
  • Deelname aan diverse evenementen gedurende het jaar.
  • Aanschaf verenigingskleding tegen aantrekkelijke prijzen.
Kleding
NAC heeft eigen fietskleding. Deze is te koop via de club. Fietskleding is niet verplicht, maar wel aan te bevelen.
Tip: onder een fietsbroek hoort geen onderbroek.
Het dragen van een helm tijdens trainingen is verplicht.
Schoenen met click-pedalen zijn naar eigen inzicht te gebruiken, maar zijn voor de oudere jeugd wel aan te bevelen. Vraag anders de trainers om advies.
 
Aanmelden
Aanmelden voor het lidmaatschap kan via de aanmeldpagina op de website van de Noordelijke ATB Club.
 
Meer informatie?
Wil je meer informatie? Kijk dan op:
mountainbikejeugd.nl (speciaal voor onze jeugd, hier staan ook allerlei tips op)

Het is weer teken controle tijd

Afgelopen trainingen hebben we de kinderen al verteld om zich na de trainingen te controleren op teken.
Daarom voor iedereen: na elke training, doe een teken controle!

Paarden en MTB-ers.

Paarden zijn van nature prooidieren en daarom willen ze vluchten als ze schrikken of als er gevaar dreigt. Zeker als er iets achter hen aan komt.
Alleen als ze niet weg kunnen, terwijl ze zich niet veilig voelen, kunnen ze gaan schoppen.
Je kunt aan een paard zien of het bang is of niet. Het zal zijn hoofd omhoog doen, oren en ogen allert, met korte pasjes lopen. Wanneer het paard ineens opzij springt en/of weg rent, is het geschrokken.
Als het paard onrustig heen en weer draait, vindt hij het spannend, wil weg, maar houdt de ruiter het tegen (heeft nog controle).
Een paard kan niet zien wat er recht achter hem gebeurt.
Wat mountainbikers het beste kunnen doen bij het passeren van ruiters:
  • Als je van achteren wilt inhalen, laat dan even horen dat je eraan komt, zeg bijvoorbeeld: “Hallo, mag ik passeren?”
  • Als het paard erg onrustig is, stap dan af en loop naast je fiets.
  • Geef de ruiter de gelegenheid het paard om te draaien, of stil te laten staan, zodat het kan bekijken wat er aan komt.
  • Rustig fietsen.
  • Soms helpt het nog iets te zeggen (“rustig maar, ik doe je niets”)
  • Afstand houden
  • Als je een paard tegemoet rijdt is er meestal minder kans op schrikken, maar ga ook dan iets rustiger fietsen.
  • N.B. Een ruiter hoort ook rustig te stappen wanneer je elkaar passeert.
Wat je beter niet kunt doen:
  • Schreeuwen / gillen.
  • Plotseling (piepend) remmen.
  • In volle vaart het ruiterpad (of een openbare zandweg) kruisen.
  • Vlak langs een paard gaan.
  • Achter een paard aan rijden, er achter blijven hangen.

Wielerkleding

Wat moet je wanneer dragen?
- Boven de 25 graden: korte broek, shirt korte mouw, eventueel een zweethemd.
- Tussen de 15 en 25 graden: korte broek, zweethemd, shirt korte mouw.
- Tussen de 10 en 15 graden: korte broek, zweethemd, shirt lange mouw (of armstukken).
- Tussen de 5 en 10 graden: lange broek, zweet hemd lange mouw, jas lange mouw, warme handschoenen.
- Bij -4 graden en minder: overschoenen, (thermo)lange broek, zweet hemd lange mouw, (thermo)jas lange mouw, oorwarmers (hoofdband), (thermo)handschoenen.
Nooit:
- Langebroek met wijde pijpen.
- Onderbroek onder je wielerbroek dragen.
- Regenpakken (zweten).
Zweethemd:
Thermo ondergoed (zweethemd) kan je krijgen met korte en lange mouw. Bekende merken: Craft, Odlo, Vaude enz. Maar ook te koop bij Hema en Action. 
Natuurlijk niet alleen voor het mountainbiken maar ook voor bv het skiën.
Sneeuw:
Goed ingepakt kun je prima fietsen in barre winterse omstandigheden!

Mijn eerste MTB wedstrijd

Je traint al een tijdje op de mountainbike mee en wil eens een wedstrijdje rijden.
Hoe gaat zoiets in z’n werk? En waar moet je aan denken?
Hieronder volgen een paar tips en trucs.
 
Inschrijven
 
Je zult je altijd moeten inschrijven voor een wedstrijd. Dit geldt voor officiële KNWU wedstrijden maar ook voor alle andere.
BV: www.mtbwintercross.nl, www.knwu.nl of www.icwnoord.nl
Vaak moet dit van tevoren via de site van de organisatie. Maar vaak kun je ook op de dag zelf nog inschrijven. Dit heet: bijschrijven.
Bij bijschrijving betaal je in de regel meer dan bij voorinschrijving. Sommige wedstrijden hebben geen voorinschrijving.
Neem altijd je KNWU lidmaatschap, Clublidmaatschap & legitimatie mee.
Bij de inschrijving zul je moeten opgeven in welke klasse je rijdt. Je kunt verschillende klassen hebben. BV 8/9 jarigen, 10/11 jarigen.
Elke klasse kan een ander duur hebben. BV 15 minuten/30 minuten enz. Soms hebben verschillende klassen zelfs verschilde parcoursen!
 
Voorbereidingen
 
Nu ga je je zelf voorbereiden op de wedstrijd. Een dag van te voren ga je je fiets wassen en poetsen.
Je controleert of alles nog goed functioneert. Staan de remmen goed afgesteld?
Zijn de rem blokjes niet versleten? schakelt de fiets nog super? Nu heb je nog tijd om één en ander te vervangen.
Zorg ook dat je ketting en tandwielen goed gesmeerd zijn en controleer of alle bouten goed vast zitten.
Daarna ga je al je spulletjes voor de wedstrijd klaarleggen:
Weekendtas
plasticzakje met nat washandje
handdoek
helm & bril
mtb schoenen
sokken & handschoenen
kortebroek
zweethemd
shirt korte mouw
bidon met ranja
mueslirepen
jasje voor het inrijden
complete set warme, droge kleding voor na de wedstrijd(dus schoenen/sokken/trainingsbroek/shirt/trui/jas/muts/e.d.)
elastiekjes, tie­raps en 4 veiligheidsspeldjes voor je stuurbord/rugnummer
geld
adres van de inschrijving, adres van de wedstrijd
 
Wedstrijddag
 
De avond er voor ben je op tijd naar bed gegaan! Je hebt goed je bordje spaghetti of macaroni leeggegeten en hebt lekker over de wedstrijd gedroomd.
Goed ontbijten is erg belangrijk! Eet genoeg en ook wat fruit en/of muesli.
Smeer ook en stapel boterhammen om mee te nemen en vergeet geen drinkpakjes/blikjes.
Zorg dat je ruim op tijd bent voor het inschrijven.
Let goed op de tijd dat de inschrijving begint en wanneer je kunt inrijden. 
Verken de start heel uitgebreid en kijk van te voren welke lijn je wilt rijden.
Verken dan pas de rest het parcours. Waar kan ik inhalen? Waar kan ik even tot rust komen zonder ingehaald te worden? (bv op een singletrack)
Eet een half uur voor de start nog iets kleins zoals een banaan of een plakje ontbijtkoek.
Inrijden doe je met warme kleren en pas vlak voor de start geef je je jasje af aan je ouder.
Zorg dat je aan de goede kant staat. Je had de start goed verkend, weet je nog?
En dat je de goede versnelling voor de start gekozen hebt.
Er wordt nu afgeteld tot de start. Ze zeggen dan: “nog 1 minuut tot de start”.
Vaak wordt er dan op een fluitje geblazen of wordt er een startschot gegeven
Stel je in op wat komen gaat:
Je gaat heel hard fietsen.
Het gaat een beetje pijn doen, zo hard fietsen, maar dat gaat ook snel weer over.
Zorg dat je niet buitenadem komt en verdeel je krachten.
Je gaat voor niemand aan de kant. Wees niet beleefd.
Maar het belangrijkste: je gaat een hoop plezier beleven!
 
Ready? GO!

De fiets

Hierbij een aantal algemene fiets-tips:
- Controleer altijd je fiets voor je naar de training gaat: Wielen / remmen / ketting / schakelmechanisme
- Draag altijd een goed gekeurde helm met je naam en telefoonnummer van thuis er in.
- Neem tijdens een lange tocht: fietspomp, binnenband, bandenlichters, multi-tool, voldoende eten en drinken mee.
- Pomp je band niet te hard op, omdat een harde band minder grip heeft in zand en modder.
- Zorg dat de remmen zo staan afgesteld dat je met twee vingers kunt remmen en nog steeds de handvaten goed kunt vasthouden.
- Klik pedalen lijken stoer maar zijn pas aan te raden als je techniek en kracht voldoende zijn. Vraag eerst je trainer om advies.

Nieuwe MTB?
Je hebt een nieuwe MTB nodig. De oude past niet meer of je begint met mountainbiken en hebt een eigen MTB nodig.
Waar moet je dan op letten bij aanschaf?
Wielmaat
MTB’s zijn er in alle kleuren en maten. Voor bikers vanaf 8 jaar adviseren we een fiets met 26" wielen.
Vanaf 12 jaar kun je als je lang bent (plus 1,75) een 27,5" (zevenentwintig en een half) of een 29” (twentyniner) overwegen.
Framemaat
Stelregel is: binnen beenlengte x 0,226cm = framemaat
Meet de lengte van je binnen been op blote voeten (zet deze ongeveer 15 cm uit elkaar). Dat wil zeggen vanaf de vloer tot en met je kruis.
Vermenigvuldig de binnen beenlengte met 0,226. Rond de uitkomst naar beneden af.
Dit is dan de juiste fietsmaat.
Voorbeeld: 58 cm x 0,226 = 13,10 inch. Afgerond: 13 inch.
Framemateriaal
Aluminium is de beste keuze.
Vergeet carbon en titanium. Staal is out.
Afmontage
Eigenlijk het belangrijkste van je fiets: alle bewegende delen zoals derailleurs, crankstel, trapas, pedalen, shifters, remmen, ketting en cassette. Deze bepalen in grote maten hoe je fiets rijdt. Fabrikanten als Shimano en Sram hebben hun onderdelen in groepen verdeeld. Van hele dure, lichte groepen voor de profs tot betaalbare en zware voor de recreatiefietser.
Shimano groep  Voor wie?
XTR Profs
XT Semiprofs
SLX Serieuze mountainbiker
Deore Serieuze mountainbiker
Alivio Recreatieve mountainbiker
Acera Recreatieve mountainbiker
SRAM groep  Voor wie?
XX & X0 Profs
X9 Semiprofs
X7 Serieuze mountainbiker
5.0 Serieuze mountainbiker
4.0 Recreatieve mountainbiker
Het mooiste is natuurlijk als een fietsfabrikant de fiets met onderdelen uit 1 groep afmonteert. Maar helaas komen er veel mix-fietsen voor. De fabrikant monteert dan wel een dure achter derailleur maar ook een goedkope en minder duurzame cassette en ketting. Want die vallen toch minder op. (maar die slijten wel het snelst!)